Intervju med Olivia Lundgren, åk 1

Vilken inriktning går du?
Hund.

Var det lätt att välja vad du skulle gå på gymnasiet, eller vad valde du mellan?
Nej, det var faktiskt jättesvårt. Vi gick ju runt på alla olika linjer i ettan, och jag tyckte att alla var lika roliga. Först ville jag gå Djurvård, men jag tyckte det var lite läskigt med ormar och spindlar och så. Så då valde jag Lantbruk för att den linjen kändes så bred och som att det var lättare att komma ut i arbetslivet sedan. Jag gick där i en vecka men sedan insåg jag att det inte var riktigt min grej ändå, så då blev det Hund istället. Det känns bra, det är jätteskoj.

Bor du på skolan eller pendlar du? Hur är det?
Jag bor på skolan. Det är en väldig omställning mot att bo hemma. Nu måste man sköta sig själv. Det är roligt, man lär sig ta eget ansvar. I början var det lite jobbigt, men nu har man kommit in i rutinerna.

Hur var det att flytta hemifrån?
När jag sökte in var jag jättenervös, för att jag inte skulle träffa några kompisar, att man skulle vara ensam och så. Men redan första dagen kände man direkt att det skulle ordna sig.

Du har precis varit ute på den första praktikperioden, hur var det?
Det var bra. Jag var på ett Hunddagis och Kattpensionat. Jag har varit där en gång tidigare, i nian, och man lär sig så mycket. Även om man redan kan mycket lär man sig nya saker varje dag. Dom tar bland annat hand om omhändertagna hundar som polisen kommer dit med, så det är en del aggressiva hundar. Antingen omplaceras dom eller så avlivas dom för att dom är så förstörda och bara vill ge sig på andra hundar, och även människor. Det är sorgligt att se.

Har du några djur?
Ja, jag har två hundar, Skipper och Chico. Chico har jag med mig på skolan. Han är en omplaceringshund som jag köpte via en kennel.

Vad gör du på fritiden?
Jag tränar väldigt mycket. Förr tävlingssimmade jag, men nu har jag inte möjlighet att göra det längre utan är mest på gymmet. Annars blir det läxor, kompisar och så är jag mycket ute och tränar med hunden.

Vad är det bästa med att gå på Dingle?
Svår fråga… Att man får göra lite som man vill! Att föräldrarna inte är på en hela tiden. Och att man får väldigt mycket kompisar, man är lite som en stor familj.

Godaste maten på skolan enligt dig?
Jag tycker att maten är jättebra här! Fajitas är en favorit.

Vet du vad du vill göra efter skolan?
Efter skolan vill jag jobba i ungefär två år, med något med hundar, för att sedan söka in till polishögskolan. Sedan vill jag bli hundförare.

Vad hoppas du göra om tio år?
Då hoppas jag att jag jobbar som hundförare i Göteborg.

Kommentera

