Rapport från andra sidan klotet

Ida Hildén, tidigare elev på NBG Dingle, är i Australien. Här berättar hon om hur hon har det där! Längst ner finns också bilder att titta på!

” Varför jag är ända här nere började faktiskt på Dingleskolans öppet hus 2009 när jag stog och pratade med Lisa Holmström om gamla goa tider på skolan. Då nämnde hon att hon skulle åka till Australien och jobba på gård i 7 månader. Jag har alltid velat göra något liknande men vågar inte riktigt ensam så jag frågade henne om jag inte kunde följa med, och ja det tyckte hon verkligen jag skulle göra. Så vi tog kontakt med en internationell organisation som heter Agriventure som anordnar jobb för ungdomar världen over. De fixade jobb och boende på gård, visa och flygbiljetter. Sedan hände allting jättefort! I september 2010 bar det av till Australien, och jag tror att både jag och Lisa tänke ”Vafasen håller vi på med?!” när vi stog där!

Lite allmänt om mitt jobb; Min chef heter Sam Turner, han brukade tävla hoppning och var lektionslärare på en ridskola, men började träna gallopphästar istället för ca 30 år sen. Stallet ligger precis utanför Bordertown i Södra Australien, ungefär 3 timmar från Adelaide. Sam är också tandläkare och hovslagare, vilket han även försöker lära oss som jobbar för honom, otroligt bra tycker jag. Vi är 3 tjejer som jobbar i stallet och rider, sedan är det såklart Sam och hans fru Lis, och vi har en fransk jockey i stallet för tillfället men han drar snart vidare igen. Det finns ungefär 35 hästar på gården just nu, varav 25 är igång för tävling och resten ar unghästar som vi håller på att rida in för fullt.

Vi tränar alla hästarna efter Natural horsemanship speciellt efter en metod uppfunnen av en amerikansk man som heter Pat Parrelli, som faktiskt fungerar riktigt bra. Det är en väldigt lugn metod med syfte att hantera hästen på hästens eget vis och försöka använda hästens kroppsspråk, om man kan förklara det så. Det ar otroligt stor skillnad jämfört med vanlig engelsk ridning och jag blev väldigt glatt överraskad över att så många tränar sina gallopphästar efter det. Mesta delen av våra hästar kan man ta ut i paddocken och rida fin fin dressyr och hoppning på, vilket jag förut har hört många tränare hemma tycker ar rent bullshit, ”Om det ar en gallopphäst så ska den endast ridas på banan, och inte fjanta runt i dressyr för då förstör man andan i hästen.” Tycker vissa..

Jag skickar med lite bilder på när vi marktränar våra unghästar och försöker lära dem att sätta uppmärksamheten på oss och vänja sig vid att vi rör vid dem. Sedan är det bilder på när vi tränar hästarna efter en bil på vår hemmabana vi har utanför stallet, det sitter en kille på huven och håller en häst som går runt banan för första gången, sedan är det en bild med en äldre häst som går runt ensam. Detta är något vi gör varje dag då vi inte har tid att sitta upp och rida alla varje dag.

Det är också några bilder från galloppbanan när vi har träning och också en på en tävling där vi har en 4-årig fuxmärr med en grönklädd jockey på, det var hennes första race och hon kom 3:a, mycket bra. Vi åker till Bordertown race club 2-4 ggr i veckan för träning.”

Kommentera

