Intervju med Julia Jensen, student 2011

Vad läste du på Dingle?
Jag läste djurvård första året, för att sen i 2an börja NV-profilen och läsa de naturvetenskapliga kurserna.

Vad tyckte du var det bästa med att gå på Dingle?
En sak som var väldigt trevlig är att i NV är klassen väldigt liten, och man funkar väldigt bra som grupp när man umgås jämt och inte är så många. Jag tycker också att lärarna är väldigt trevliga och omtänksamma, vet inte om det beror på att min klass var liten men jag tyckte det var väldigt skönt.

Du bodde du på skolan, hur var det tyckte du?
Ja jag bodde på internatet i alla 3 år. När jag först kom dit i ettan delade jag rum, det funkade jättebra för mig. I början var det lite annorlunda såklart, men man blev väldigt bra kompisar väldigt snabbt. I 2an var vi ett gäng som erövrade en enkelrums-korridor. Det var jätteskönt, ville man vara ensam så satte man sig på rummet, ville man ha sällskap gick man 2 m utanför dörren och hamnade hos någon annan. Ett stort plus var ju att jag då bodde i en djurkorridor.

Hade du något eget djur med dig på skolan?
Ja, i 2an skaffade jag en chinchilla som jag köpte från skolan.

Du tog studenten i våras, vad gör du nu?
Just nu är jag i Uppsala och läser första året på veterinärprogrammet.

Vad hoppas du göra om fem år?
Jag hoppas på att gå kvar på veterinärprogrammet om 5 år 😛

När bestämde du dig för att bli veterinär?
Jag bestämde mig för att bli veterinär på högstadiet. Det var skönt att ha något att sikta på under hela gymnasietiden, jag visste vad som krävdes av mig och att det skulle vara höga krav. Det var bra att jag visste det och kunde satsa redan från början, det hade varit svårt att fixa till betyg jag inte var nöjd med från ettan efter något år..

Hur är det att läsa på universitetet?
Det är helt annorlunda! Mycket mer självständigt. Jag saknar faktiskt att skriva inlämningsuppgifter, då kunde man fokusera på en sak och lägga den åt sidan när man var nöjd, och ge sig på nästa sak. Nu förväntas vi hålla allt vi lärt oss på 10-20 v i huvudet fram till en stor tenta, vilket kan vara förvirrande. De flesta som kommer från gymnasiet behöver lägga om sin studieteknik, många har läst varenda stycke och varenda rad innan, men nu måste man lära sig att sålla ut det viktiga.

Ett svar to “Intervju med Julia Jensen, student 2011”

  1. Sarah Says:

    Hej! Jag heter Sarah och håller på och funderar på vilket av gymnasierna jag ska välja. Funderar på Östrabo Naturvetenskap eller Dingle Naturbruk med extrakurser för att sedan kunna gå veterinärhögskola precis som du! Detta var mycket intressant och bra för mig att läsa. En positiv knuff åt rätt håll! Jag är SÅÅÅ taggad inför skolan och Naturbruk verkar va mycket roligare än Naturvetenskap. I NV får man ju bara papper och labbgrejer men på NB får man ju ”hand med djur” också. Det är ju en, egentligen, bättre början inför veterinärutbildningen. Eller hur? 😀 Nu ska jag bara välja också…. Men först blir det ett besök på Dingle ikväll 🙂

Kommentera

